Mechanizmus na podávanie sťažností

Ako sa sťažovať na spôsob zaobchádzania s vami, alebo na podmienky, v ktorých sa nachádzate počas azylového konania.

Zaobchádzanie zo strany príslušníkov polície

Príslušníci polície, s ktorými prídete do kontaktu na hraničnom priechode alebo počas akýchkoľvek procesných úkonov, sú povinní zaobchádzať s vami dôstojne a v súlade s vašimi procesnými právami. Ak sa domnievate, že došlo k porušeniu vašich práv, môžete podať sťažnosť na Migračnom úrade, ktorý vašu sťažnosť postúpi Úradu inšpekčnej služby.

príklad Prídete na slovenský hraničný priechod a požiadate o medzinárodnú ochranu. Policajti sa k vám správajú neúctivo a počas celého dňa vám neposkytnú jedlo ani vodu. Takéto zaobchádzanie porušuje vaše práva a vy môžete podať sťažnosť na konkrétnych úradníkov na migračnom úrade, ktorí vašu sťažnosť postúpia na Úrad inšpekčnej služby.

Máte tiež právo podať sťažnosť na Krajský súd, a to proti akémukoľvek správnemu aktu alebo správnemu opatreniu prijatému úradníkom polície. Sťažnosť musí byť podaná v súlade s postupom stanoveným v Správnom súdnom poriadku.

príklad Úradník Migračného úradu s vami vedie pohovor o azyle v jazyku, v ktorom nie ste schopný komunikovať. Tým je porušené vaše právo byť vypočutý a môžete podať sťažnosť na Krajský súd a požiadať úradníka z Migračného úradu, aby vykonal ďalší pohovor s príslušným tlmočením.

Ak ste v dôsledku toho, ako s vami bolo zaobchádzané alebo v dôsledku nevhodných podmienok utrpeli materiálnu alebo morálnu škodu, máte tiež právo žiadať náhradu škody prostredníctvom Krajského súdu. Postup a obmedzenia pri uplatňovaní nároku na náhradu škody sú uvedené v Zákone o zodpovednosti štátu.

Zdroje

Naposledy aktualizované 26/04/2023